21 Wrzesień 2014, 16:05:00

Autor Wątek: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód  (Przeczytany 15927 razy)

Offline Krzysiek Szpunar

  • Moderator Globalny
  • Aktywny użytkownik
  • *****
  • Reputacja +2/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #15 dnia: 28 Marzec 2012, 03:25:36 »
No to watek zszedl na poszerzenie 29 Listopada.

A ja w pierwszym poście prosiłem :P

Jutro zrobię osobny temat na to (są plany skrzyżowania 29/Opolska/Woronicza wraz z wjazdem do biurowców Echo Investment+takie mapki naniesione na googlemaps jak ta cytowana odnośnie tramwaju). Miałem to robić wcześniej ale trochę kiepsko z czasem ostatnio stoję.

BTW wracając do tematu to jednak apeluję o czytanie ze zrozumieniem bo ktoś tu napisał że będzie miał blisko do pętli tram przy Banacha - nie będzie takiej pętli bo bedzie ona przy Belwederczyków. Przy Banacha będzie pierwszy przystanek. Na wysokości bloku Kuźnicy Kołłątajowkiej 16, który to zresztą zamieszkuję. To wszytko jest napisane jak byk w pierwszym poście.

A odnośnie tram kontra ulica. Ja bym cisnął żeby przesunąć kasę na tramwaj ale nie mam pojęcia jak to wygląda od strony formalnej w urzędzie miasta - zaawansowanie dokumentacji, jakieś dotacje etc. No i to nieszczęsne zaskarżenie tramwaju, mam nadzieję że to tylko plotki, a jeśli nie to miasto jakoś się spróbuje dogadać na zamianę terenu.
Dlaczego tram a nie 29-tego? Tak jak pisał Michał ten remont nic nie zmienia w kwestii drogowej. Przy oecnym braku alternatywy to nawet i czteropasmóka się zakorkuje. W kwestii chodników i DDRów można równie dobrze zaczekać do zbudowania północnej obwodnicy która poskutkuje przełożeniem przebiegu Drogi Krajowej nr 7 na tę obwodnicę. Siłą rzeczy kategoria 29-tego zostanie zdegrdowana i wtedy można walczyć o przebudowę na drogę taką jaką jest (po jednym pasie w każdym kierunku, z oddzielnymi lewoskrętami, albo i prawo skrętami np w Meiera) z szerokimi chodnikami i DDRami po obu stronach. Jak do tego dołożymy ulicę Iwaszki to z 29-tego robi się droga wręcz lokalna.
Ja poprostu tę ulicę widzę jako ulicę do ruchu miejskiego, osobowego a nie ciężkiego tranzytu tak to wygląda teraz.

Wiem że teraz wszyscy myślicie: Jaki tramwaj? Jaka obwodnica? Jaka Iwaszki - pogieło gościa. Ale powiedzmy sobie szczerze: to i tak prędzej czy później nastąpi, a jeśli teraz sobie zrobimy autostradę przez osiedle to potem z tym gównem (ekrany, kładki) zostaniemy na kolejne 30 albo i więcej lat.

I na dodatek będziemy musiemi się podzielić na dwie grupy bo z takim czymś formatu Opolskiej, wspólny interes dwóch Górek przestanie istnieć. Ja zostanę przyklejony do Witkowic a część z was do Prądnika Czerwonego...a właściwie to do torów  :-\

Offline Danuta Kieliba

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #16 dnia: 28 Marzec 2012, 08:19:19 »
Chciałam zapytać jaki wpływ na budowę linii tramwajowej ma ewentualne przesunięcie zajezdni? Radny Stawowy mówił na spotkaniu o nowym pomyśle na zmianę miejsca (jak usłyszeliśmy środki w kasie miasta na wykup gruntów były, ale niestety nic z tym nie zrobiono).

Druga rzecz to usłyszeliśmy również że dealer samochodowy zaskarżył plan zagospodarowania - czy ktoś się orientuje czy zaskarżył jedynie 29 listopada czy też cały plan? Ponoć jak było powiedziane, ma duże szanse wygrać...

Offline Michał Ćwikliński

  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Reputacja +1/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #17 dnia: 28 Marzec 2012, 08:25:26 »
Druga rzecz to usłyszeliśmy również że dealer samochodowy zaskarżył plan zagospodarowania - czy ktoś się orientuje czy zaskarżył jedynie 29 listopada czy też cały plan? Ponoć jak było powiedziane, ma duże szanse wygrać...

Zaskarżona jest planowana trasa linii tramwajowej, a nie cały plan.

Offline Tomasz Baran

  • Członek Stowarzyszenia
  • Nowy użytkownik
  • ***
  • Reputacja +5/-2
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #18 dnia: 28 Marzec 2012, 09:31:53 »
Tak się zastanawiałem któremu dealerowi może przeszkadzać przebieg tramwaju. Chyba chodzi o Golemo koło McDonald's i stacji Lukoil w pobliżu pętli KG. Z tego jednak co widać na mapach chyba tramwaj nie będzie bardzo inwazyjny w stosunku do jego terenów. Chyba, że coś się z dojazdem pokomplikuje...

Offline Krzysiek Szpunar

  • Moderator Globalny
  • Aktywny użytkownik
  • *****
  • Reputacja +2/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #19 dnia: 28 Marzec 2012, 23:12:01 »
Z tego jednak co widać na mapach chyba tramwaj nie będzie bardzo inwazyjny w stosunku do jego terenów. Chyba, że coś się z dojazdem pokomplikuje...
Dojazd na pewno.
Co do terenu salonu to się może tak tylko wydawać na podstawie tej kolorowej przestrzeni że jest nieinwazyjnie ale zwróć uwagęna 'nieprzekraczalne linie zabudowy' (ten szlaczek z trójkątów). To znacznie ogranicza teren. Ale tak naprawdę trzeba by było posprawdzać z numerami działek czego mi się robić nie chce i w sumie to niebardzo wiem gdzie to sprawdzać.

Offline Tomasz Baran

  • Członek Stowarzyszenia
  • Nowy użytkownik
  • ***
  • Reputacja +5/-2
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #20 dnia: 29 Marzec 2012, 21:02:22 »
Odnośnie tramwaju i planów ZIKITu polecam artykuł ze strony ibikekrakow zamieszczony przez Michała w dziale: Mówią o nas.

Jeżeli jest faktycznie tak jak tam piszą to dziwne są kierunki rozwoju miasta i transportu. Zamiast iść śladem wspierania i rozwoju transportu publicznego to dąży się do budowania pseudautostrad, wiaduktów i  nie wiadomo czego jeszcze...
 

Offline Krzysztof Pogłódek

  • Użytkownik
  • **
  • Reputacja +10/-4
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #21 dnia: 31 Marzec 2012, 00:43:24 »
ja też jestem za tramwajem, 29ta straci na ważności po wybudowaniu wschodniej obwodnicy, wiec nie bedzie potrzebna szersza. wystarczy wymiana nawierzchni.

Wiem że teraz zabujam w obłokach, ale kto nie marzy ten marzeń nie realizuje...
A mianowicie:  Czy możliwe byłoby wybudowanie pętli tramwajowej po drugiej stronie al. 29tej?
W miejscu gdzie obecnie jest planowana pętla, przebieg alei 29tej wspina się pod drugą górkę, i w tym miejscu możliwe byłoby poprowadzenie alei niżej przerzucając górą wiadukt tramwajowy, dzięki temu wschodnio-północna część górki uzyskałaby dobra komunikację.
Myslę iż takie rozwiązanie nie jest nierealne
Na kurdwanowie zrealizowano chyba bardziej karkołomne i drogie rozwiązanie, czyli calą pętlę na filarach.

mariola.odrobina

  • Gość
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #22 dnia: 31 Marzec 2012, 10:53:40 »
ja też jestem za tramwajem, 29ta straci na ważności po wybudowaniu wschodniej obwodnicy, wiec nie bedzie potrzebna szersza. wystarczy wymiana nawierzchni.

Wiem że teraz zabujam w obłokach, ale kto nie marzy ten marzeń nie realizuje...
A mianowicie:  Czy możliwe byłoby wybudowanie pętli tramwajowej po drugiej stronie al. 29tej?
W miejscu gdzie obecnie jest planowana pętla, przebieg alei 29tej wspina się pod drugą górkę, i w tym miejscu możliwe byłoby poprowadzenie alei niżej przerzucając górą wiadukt tramwajowy, dzięki temu wschodnio-północna część górki uzyskałaby dobra komunikację.
Myslę iż takie rozwiązanie nie jest nierealne
Na kurdwanowie zrealizowano chyba bardziej karkołomne i drogie rozwiązanie, czyli calą pętlę na filarach.

Panie Krzysztofie, dokładnie o tym samym myślałam od jakiegoś czasu :)
To byłoby naprawdę najlepsze  rozwiązanie ,z korzyścią dla całej Górki Narodowej .
Ja podpisuje się pod tym obiema "ręcami"   ;D


Offline Rafał Terkalski

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Reputacja +4/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #23 dnia: 02 Kwiecień 2012, 03:22:00 »
Dlaczego uważasz, że nic nie zmieni? Przebudowa ma być od ul. Powstańców do granicy Krakowa, więc przebudowane będą wszystkie skrzyżowania na tym odcinku. Sam bardzo dużo jeżdżę na rowerze, również z dziećmi - bez przebudowy 29 Listopada nie mamy co myśleć np. o drogach rowerowych.
Dlaczego nie?:) Budowa drogi rowerowej to promil kosztów związanych z samą przebudową 29L:)

Z tą przebudową zasadniczy problem jest taki, iż miasto chce tam zrobić drogę 2x3 (w tym buspas). Problem w tym, że skrzyżowania na dalszym odcinku pozostaną bez zmian (w szczególności skrzyżowanie z Opolską i Żmujdzką). Jeśli te miejsca korkują się już obecnie przy napływie samochodów z drogi o przekroju 2x1, to w efekcie przebudowy do 2x3 zmieni się tylko tyle, iż obecny korek rozwleczony na jednym pasie skumuluje się już na obszarze miasta...:/ W efekcie dojazd wbrew pozorom wcale się nie skróci. Tutaj głównym problemem jest to, że ta nowa poszerzona drogą nie będzie żadną nową trasą, będzie jedynie dopychać ruch do już obecnie niewydolnego układu drogowego kawałek dalej...

Po przebudowie mają powstać buspasy.
Którymi pojadą głównie... busy z podkrakowskich miejscowości:)

Droga rowerowa (albo chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerów) + buspasy, które umożliwią puszczenie normalnego autobusy do nas, według mnie jak najbardziej wpisują się w w zrównoważoną politykę transportową.
Ale do tego wszystkie przecież nie potrzeba drogi w przekroju 2x3!:)

Oceniam, że na tramwaj możemy czekać co najmniej 10-15 lat (np. w kontekście prawdopodobnego uchylania planu miejscowego), przebudowa 29 Listopada z pewnością jest bardziej realna, bo, z tego co wiem, była już zaprojektowana, tylko pojawiły się problemy formalne, które są do przejścia np. decyzją ZRID.
Do budowy tramwaju nie jest akurat potrzebny MPZP. Nawet jeśli plan zostanie uchylony, to budowa linii tramwajowej i tak może zostać zrealizowana. Kwestia wykupienia działek przez miasto, które to i tak musiałyby zostać wykupione nawet, jeśli plan by istniał.
Plan jedynie zabezpiecza przebieg takiej inwestycji i gwarantuje, że nic w planowanym dla niej obszarze nie powstanie. Więc to jest jedynie taka wymówka ze strony miasta.

Problemem są pieniądze, ale skoro są pieniądze na rozbudowę 29 Listopada, która ma kosztować prawie... 200 mln zł, to najsensowniej byłoby walczyć o ich przesunięcie na inwestycję w tramwaj. Według kwot podawanych gdzieś jakiś czas temu budowa linii tramwajowej miała kosztować bodajże ok... 150 mln (+ zapewne koszty związane z wykupem gruntów). Jak widać jest to inwestycja o podobnym zakresie finansowania jak przebudowa 29L:) Kwestia priorytetów dla miasta, jak widać ruch tranzytowy i dojazd z przedmieść jest wazniejszy:/

Offline Rafał Terkalski

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Reputacja +4/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #24 dnia: 02 Kwiecień 2012, 03:32:12 »
Natomiast co do kwestii rozbudowa 29L vs. tramwaj to chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden argument:

Zwróćcie uwagę na zmiany cen mieszkań oraz atrakcyjność okolicy, gdzie powstały nowe trasy tramwajowe lub zostały wyremontowane do standardu KST. Chodzi mi przede wszystkim o Krowodrzą Górkę i Płaszów.

Na KG nie powstały żadne nowe drogi, nie ma tam żadnych przelotówek, tuneli z ekranów akustycznych etc., a jest to jednak rejon uznawany obecnie za jedną z najbardziej atrakcyjnych części miasta. Duża zmiana nastąpiła po otwarciu tunelu tramwajowego oraz remoncie trasy tramwajowej.
Przy okazji nie zniszczono przestrzeni miejskiej tak jak na Ruczaju.

To samo na Płaszowie. Głównym magnesem (i zarazem powodem wzrostu cen mieszkań w tym rejonie) była właśnie budowa trasy tramwajowej. Instal nawet na pewien okres... zawiesił sprzedaż mieszkań, aby wypuścić je na rynek juz z wyższymi cenami. Powstała również droga - ok, ale tam jest zasadnicza różnica w porównaniu do planów przebudowy 29L: powstała cała trasa, a nie jedynie króciutki odcinek wpychający ruch na zakorkowane skrzyżowanie. Analogią do planów przebudowy 29L mogłaby być przebudowa Lipskiej i budowa Kuklińskiego, ale bez istniejącej Klimeckiego i estakady w ciągu Nowohuckiej.

Przebudowa 29L jedynie zakonserwuje obecny układ na wiele lat i da pretekst, aby oddalić w czasie budowę tramwaju (zarówno z racji braku pieniędzy, jak i już przeprowadzonej "dużej" inwestycji w tej części miasta). Dodatkowo ta inwestycja, w odróżnieniu od tramwaju, nie wpłynie w żaden znaczący sposób na poprawę komfortu życia, atrakcyjność tego rejonu, wzrost wartości mieszkań  etc.
« Ostatnia zmiana: 02 Kwiecień 2012, 03:35:57 wysłana przez JW_ »

Offline Maciek Pytlik

  • Moderator Globalny
  • Nowy użytkownik
  • *****
  • Reputacja +3/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #25 dnia: 02 Kwiecień 2012, 13:02:30 »
Ale mnie Rafale wypunktowałeś  ;)

Dlaczego nie?:) Budowa drogi rowerowej to promil kosztów związanych z samą przebudową 29L:)

A jak chcesz zmieścić drogę rowerową pod wiaduktem w ciągu torów na Warszawę bez przebudowy wiaduktu i całego układu drogowego skrzyżowania 29 Listopada z ul. Siewną, czyli generalnie przebudowy odcinka 29 Listopada?
Z tą przebudową zasadniczy problem jest taki, iż miasto chce tam zrobić drogę 2x3 (w tym buspas). Problem w tym, że skrzyżowania na dalszym odcinku pozostaną bez zmian (w szczególności skrzyżowanie z Opolską i Żmujdzką). Jeśli te miejsca korkują się już obecnie przy napływie samochodów z drogi o przekroju 2x1, to w efekcie przebudowy do 2x3 zmieni się tylko tyle, iż obecny korek rozwleczony na jednym pasie skumuluje się już na obszarze miasta...:/ W efekcie dojazd wbrew pozorom wcale się nie skróci. Tutaj głównym problemem jest to, że ta nowa poszerzona drogą nie będzie żadną nową trasą, będzie jedynie dopychać ruch do już obecnie niewydolnego układu drogowego kawałek dalej...

Po przebudowie mają powstać buspasy.
Którymi pojadą głównie... busy z podkrakowskich miejscowości:)

Z tych busów również korzystają mieszkańcy GN.

 
Ale do tego wszystkie przecież nie potrzeba drogi w przekroju 2x3!:)

Tu masz rację, ja się nie upieram, że mamy mieć drogę 2x3, caly czas piszę, że przebudowa jest konieczna i nie trzeba jej negować tylko dać odpowiadające nam propozycje.

Do budowy tramwaju nie jest akurat potrzebny MPZP. Nawet jeśli plan zostanie uchylony, to budowa linii tramwajowej i tak może zostać zrealizowana. Kwestia wykupienia działek przez miasto, które to i tak musiałyby zostać wykupione nawet, jeśli plan by istniał.
Plan jedynie zabezpiecza przebieg takiej inwestycji i gwarantuje, że nic w planowanym dla niej obszarze nie powstanie. Więc to jest jedynie taka wymówka ze strony miasta.

Plan miejscowy oprócz rezerwy pod daną inwestycję znacznie ułatwia uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jeśli nie ma planu dochodzi znaczący element jakim jest decyzja ULI CP(taka decyzja WZ dla inwestycji Celu Publicznego), która przy takim zakresie inwestycji może trwać latami - na etapie ULI CP zawiadamiani są wszyscy właściciele działek przez które przebiega inwestycja. Pomijając prawdopodobny brak zgody którejkolwiek z osób dochodzi kwestia działek o nieuregulowanym stanie prawnym. Jeśli np. nie można ustalić właścicieli działki ustanwiany jest kurator sądowy. Procedury wtedy trwają w nieskończoność. Bez decyzji ULI CP nie można uzyskać żadnych uzgodnień, opinii itd.

Problemem są pieniądze, ale skoro są pieniądze na rozbudowę 29 Listopada, która ma kosztować prawie... 200 mln zł, to najsensowniej byłoby walczyć o ich przesunięcie na inwestycję w tramwaj. Według kwot podawanych gdzieś jakiś czas temu budowa linii tramwajowej miała kosztować bodajże ok... 150 mln (+ zapewne koszty związane z wykupem gruntów). Jak widać jest to inwestycja o podobnym zakresie finansowania jak przebudowa 29L:) Kwestia priorytetów dla miasta, jak widać ruch tranzytowy i dojazd z przedmieść jest wazniejszy:/

Cały czas szukam źródeł wyliczeń kwotowych. Czy może ktoś wskazać takie źródło. Mamy do przebudowy (no, niech będzie - gruntownego remontu ;) ) ok. 2 km istniejącej ulicy, a do wybudowania od podstaw 4 km linii tramwajowej. Coś mi tu nie gra z tymi kwotami...


Pozwoliłem sobie poprawić cytaty, tak żeby były czytelne. Nie ma sensu cytować czegoś co jest post wcześniej. Wiem, że wkleja to do cytatu automatycznie, jednak apeluje o kasowanie "cytatów w cytacie" ku większej przejrzystości wątku
« Ostatnia zmiana: 02 Kwiecień 2012, 15:24:44 wysłana przez Michał Franusiak »

Offline Michał Franusiak

  • Moderator Globalny
  • Aktywny użytkownik
  • *****
  • Reputacja +8/-1
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #26 dnia: 02 Kwiecień 2012, 14:22:53 »
Cały czas szukam źródeł wyliczeń kwotowych. Czy może ktoś wskazać takie źródło. Mamy do przebudowy (no, niech będzie - gruntownego remontu ;) ) ok. 2 km istniejącej ulicy, a do wybudowania od podstaw 4 km linii tramwajowej. Coś mi tu nie gra z tymi kwotami...

Sama przebudowa ALeji na pewno będzie tańsza. Kwota 200mln złotych, to zaoranie tego co jest i budowa od nowa drogi w przekroju 2x3. Plus ekrany, których koszt to zapewne kilkanaście milionów złotych. Tramwaj to generalnie węższy pas ziemi do wykupienia. Dodatkowo nie trzeba wtedy rozbierać dwóch wiaduktów (tylko zrobić jeden nowy z drogą (tym samym stworzyć dodatkowy wyjazd z Kuźnicy). Nie ma też konieczności takich wyburzeń.

Przypominam, że póki co MPZP dla nili tramwajowej jest WAŻNY, nikt go puki co nie "uwalił". Więc na razie dyskusja w takiej formie jakby był uwalony jest troszeczkę dziwna...

A co do kosztów budowa linii tramwajowej na Mały Płaszów, kosztowała 142 mln złotych. Cena ta zawiera budowę estakady w ciągu Nowohuckiej. 

« Ostatnia zmiana: 02 Kwiecień 2012, 15:44:43 wysłana przez Michał Franusiak »

Offline Rafał Terkalski

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Reputacja +4/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #27 dnia: 03 Kwiecień 2012, 00:15:12 »
O ksoztach się wypowiedział Michał, ja ze swojej strony przesłałem do ZIKiT pismo z wnioskiem o udzielenie informacji m. in. dotyczącej kosztów budowy zarówno linii tramwajowej KG - GN, jak również przebudowy 29L. Teoretycznie do miesiąca powinna być odpowiedź:)


A jak chcesz zmieścić drogę rowerową pod wiaduktem w ciągu torów na Warszawę bez przebudowy wiaduktu i całego układu drogowego skrzyżowania 29 Listopada z ul. Siewną, czyli generalnie przebudowy odcinka 29 Listopada?
Mam wrażenie, że źle mnie zrozumiałeś:)

Jak nie twierdzę, że 29L nie potrzebuje remontu (bo jest w stanie w jakim jest) oraz że DDR mogą powstać bez żadnych nakładów finansowych. Remont 29L jest potrzebny (jak zresztą remont większość dróg w mieście), tak samo jak są potrzebny pieniądze na budowę DDR.

Natomiast jak dla mnie głupotą jest przebudowa 29L do drogi 2x3 (wraz z budową ekranów, dopuszczeniem 70km/h etc.). Na to zwyczajnie szkoda pieniędzy, bo taka inwestycja nic nie da, wpompuje jedynie większy ruch na zakorkowane skrzyżowanie z Opolską. 

Przebudowa 29L - ok, ale z zachowaniem przekroju 2x1 (+ buspas w stronę centrum) i budową dróg rowerowych.

Ja nie jestem przeciwny remontowi i przebudowie jako takiej. Ale za totalną głupotę uważam poszerzanie tej drogi tak jak jest to planowane.


Po przebudowie mają powstać buspasy.
Ok, ale dwa ALE:

1/ buspasy będą się urywać tam, gdzie zakończy się przebudowa 29L, a więc dalej aż do Opolskiej, czyli w miejscu gdzie będzie najgorsza sytuacja, autobus będzie stał w korku wraz z innymi pojazdami;

I tutaj nie chodzi jedynie o fakt zakończenia przebudowy 29L w takim, a nie innym miejscu, tylko o fakt podejścia miasta do kwestii komunikacji zbiorowej. Był kiedyś audytowany projekt przebudowy 29L na odcinku Dobrego Pasterza - Opolska (przebudowa ma być związana ze zmianami w układzie drogowym  związku z mającymi tam powstać biurowcami) -> buspasów, mimo przebudowy, tam ma nie być (!).
Wielka walka odbyła się o budowę drogi dla rowerów, bo projektant przewidział jedynie ciąg pieszo-rowerowy, wszak trzeba było upchać osobny pas do prawo i lewoskrętu, więc nawet na drogę dla rowerów brakło miejsca(!).

Do tego dochodzi kwestia skrzyżowania 29L - Opolska, gdzie pod estakadą brak jest obecnie miejsca na wyznaczenie buspasa oraz kwestia odcinka 29L do Żmujdzkiej, gdzie również brak jest miejsca na buspas.
Buspas powstanie, ale skończy się przed najbardziej zakorkowanym odcinkiem...

A na tym odcinku po poszerzeniu 29L korki będą większe i występować będą częściej niż obecnie. Summa summarum buspas powstanie, ale autobusy i tak utkną tutaj o wiele częściej i na dłużej, niż utykają teraz:/

Jak na dłoni widać, że tutaj nie chodzi o uprzywilejowanie autobusów, a jedynie o wyciągnięcie z UE kasy na zrównoważony transport. Tam, gdzie na przebudowę nie będą potrzebne unijne pieniądze (odcinek Dobrego Pasterza - Opolska) nikt o buspasach nawet nie pomyślał:/


2/ sam buspas nie wystarczy, coś musi nim jeździć:)

Żeby to miało sens musiałaby istnieć linia z dobrą f, a o taką będzie jednak trudno. O wiele bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest dowozówka do tramwaju na KG, a po drugie jeśli istnieje już ta dowozówka, to brak jest w tym rejonie ośrodka generującego wystarczający popyt na linię z dobrą f. Nie czarujmy się, raczej nie powstanie druga '105', czyli linia z f-10 obsługiwana przegubami.


« Ostatnia zmiana: 03 Kwiecień 2012, 00:23:05 wysłana przez Rafał Terkalski »

Offline Krzysiek Szpunar

  • Moderator Globalny
  • Aktywny użytkownik
  • *****
  • Reputacja +2/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #28 dnia: 03 Kwiecień 2012, 02:34:38 »

Na KG nie powstały żadne nowe drogi, nie ma tam żadnych przelotówek, tuneli z ekranów akustycznych etc., a jest to jednak rejon uznawany obecnie za jedną z najbardziej atrakcyjnych części miasta. Duża zmiana nastąpiła po otwarciu tunelu tramwajowego oraz remoncie trasy tramwajowej.
Przy okazji nie zniszczono przestrzeni miejskiej tak jak na Ruczaju.

Przebudowa 29L jedynie zakonserwuje obecny układ na wiele lat i da pretekst, aby oddalić w czasie budowę tramwaju (zarówno z racji braku pieniędzy, jak i już przeprowadzonej "dużej" inwestycji w tej części miasta). Dodatkowo ta inwestycja, w odróżnieniu od tramwaju, nie wpłynie w żaden znaczący sposób na poprawę komfortu życia, atrakcyjność tego rejonu, wzrost wartości mieszkań  etc.

Przykład Płaszowa najlepszy moim zdaniem nie jest ale KG to inna para kaloszy.
Szczerze mówiąc to ja się na ten tramwaj do GN tak mocno nastawiam właśnie przez to jak planowana jest jego trasa tzn.  nie da się tu wcisnąć ludziom razem z tramwajem jakiejś pseudoautostrady jak na Ruczaju z całym dobrodziejstwem inwentarza w postaci ekranów, małej ilości przejść dla pieszych itd. Można mieć coś takiego jak do KG lub coś takiego jak na Ruczaju - polecam wycieczkę.
Troszkę martwi ta planowana ulica na planie dla GNZ jako 1KD(Z) od pętli w stronę Górnickiego, jako że dalszy plan (dla Witkowic albo Doliny prądnika) przewiduje jej przedłużenie co może stworzyć wręcz tranzyt przez osiedle dla ruchu od Warszawy w stronę Katowic, ale to innna bajka nie na ten wątek.

Anyway, razem z linią tram ma iść droga 10 KD(D) czyli dojazdowa z definicji wąska i spokojna.
To wszytko stanowi o naszej szansie na normalną okolicę bo i trasa rowerowa może by się tam zmieściła jakby drogę zrobić o najwęższej dopuszczalnej szerokości albo w ogóle jednokierunkową w stronę Bociana i Kuźnicy też jednokierunkową w stronę 29L (na odcinku od Natansona do lini tramwaju) - to by rozwiązało sporo problemów. Jakieś chodniki po ludzku też by się zmieściły tworząc świetne połączenie ze szkołami i sklepami na Mackiewicza/Siewnej, z placem Imbramowskim.

Myślę że po wyciągnięciu od miasta dokładnych informacji (dzięki Rafał za zangażowanie) na temat kosztów i wszytkiego tego wszytkiego o co pytasz w tym piśmie trzeba będzie jakoś intensywniej pocisnąć jednostki miejskie w kwestii zabrania się za konkretne planowanie lini tramwajowej zamiast brnięcie dalej w rozbudowę 29L.

Offline Krzysztof Gałat

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
Odp: Linia tramwajowa Krowodrza - Górka Narodowa Zachód
« Odpowiedź #29 dnia: 18 Kwiecień 2012, 04:20:31 »
Po likwidacji przejść pewnie by musieli zrobić kładki.
Gdzie kładki kosztuję, pieszy chodzi za darmo więc może iść nawet kilometr do najbliższego skrzyżowania z przejściem dla pieszych (oczywiście którego nie przejdzie nawet na raz).

Dlaczego uważasz, że nic nie zmieni? Przebudowa ma być od ul. Powstańców do granicy Krakowa, więc przebudowane będą wszystkie skrzyżowania na tym odcinku. Sam bardzo dużo jeżdżę na rowerze, również z dziećmi - bez przebudowy 29 Listopada nie mamy co myśleć np. o drogach rowerowych. Co do ekranów to sam też uważam je za absurd, ale da się z nimi żyć (patrz 29 Listopada na wysokości Uniwersytetu Rolniczego). Po przebudowie mają powstać buspasy. Droga rowerowa (albo chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerów) + buspasy, które umożliwią puszczenie normalnego autobusy do nas, według mnie jak najbardziej wpisują się w w zrównoważoną politykę transportową.
Po tej przebudowie niema co liczyć na DDR czy w ogóle jaką kolwiek jazdę rowerem wzdłuż nowego 29L.
- zakres inwestycji jest maksymalnie wykorzystany przez jezdnie - z czego co pamiętam miejscami jest tam nawet 8 pasów ruchu !
- chodniki będę miały min. szerokość dopuszczoną prawem 1.5 i to z punktowymi zawęrzeniami (znaki drogowe, oświetlenie itp).
- w wyniku czego niema miejsca dna Dróg Dla Rowerów, ani dopuszczenia dopuszczenia ruchu po chodniku (co wymaga chodnika o min szerokości 2 lub nawet 2.5m).

Poza tym sporo osób jedzie do Nowej Huty i raczej nie wybiorą tramwaju przez Krowodrzę Górkę.
Według mnie w nowym studium powinien się znaleźć II etap tramwaju, który połączy wzdłuż ul. Iwaszki pętle Górka Narodowa z pętlą tramwajową Prądnik Czerwony (odnoga od  linii Rakowice - Mistrzejowice).

Chciałam zapytać jaki wpływ na budowę linii tramwajowej ma ewentualne przesunięcie zajezdni? Radny Stawowy mówił na spotkaniu o nowym pomyśle na zmianę miejsca (jak usłyszeliśmy środki w kasie miasta na wykup gruntów były, ale niestety nic z tym nie zrobiono).
Nie zajezdni, tylko pętli. I z tego co ja się orientuję to mówił jedynie o tymczasowej pętli przy Hotelu System.

Druga rzecz to usłyszeliśmy również że dealer samochodowy zaskarżył plan zagospodarowania - czy ktoś się orientuje czy zaskarżył jedynie 29 listopada czy też cały plan? Ponoć jak było powiedziane, ma duże szanse wygrać...
Zna ktoś szczegóły tego?

Forum o Komunikacji w Krakowie - www.kwk-forum.pl